Geografisk expansion av startup företag med en digital produktplattform - En fallstudie på ett svenskt företag inom hantverkarbranschen

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Produktionsekonomi

Sammanfattning: Dagens utveckling inom digitalisering, tjänstefiering och globalisering erbjuder nya möjligheter för startup företag med digitala produktplattformar att tillämpa geografisk expansion. Examensarbetet applicerar teoretiska ramverk och modeller för att utreda en internationell marknadsutveckling av ett svenskt fallföretag som erbjuder digitala tjänster till hantverkarbranschen. Avgörande faktorer för startup företagets geografiska expansion är hög digitalisering och nationell moral på marknaden. Danmark och Finland identifieras som attraktiva geografiska målmarknader i Europa, vilka uppvisar betydande likheter till hemmamarknaden. Det framträder emellertid centrala sociala skillnader gentemot Sverige i båda länderna som gestaltar sig på olika sätt, men likväl kräver kompetensutveckling inom såväl lokal affärskultur som det lokala språket.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)