A Diligent Businessman's Guide to Defence of State Aid Recovery - Why it will not succeed and why not to worry

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Lunds universitet/Juridiska institutionen

Författare: Tove Korske; [2013]

Nyckelord: EU law; Law and Political Science;

Sammanfattning: Återkrav av felaktigt utbetalt statsstöd är en grundbult i statstödssystemet. Statsstöd som är oförenligt med den inre marknaden, artikel 107 FEUF, och som strider mot genomförandeförbudet i artikel 108(3, ska återkrävas i sin helhet. Stöd som enbart strider mot genomförandeförbudet medför krav på att mottagaren ska betala ränta. Kravet på återbetalning får dock inte strida mot en unionsprincip, den tioåriga preskriptionstiden får inte ha löpt ut och det får heller inte vara omöjligt att verkställa. Det är inte vanligt förekommande att återbetalningskrav bestrids framgångsrikt dels för att systemet är konstruerat för att förebygga att krav uppstår, dels för att undantagen tolkas restriktivt. Kontrollsystemets generella syfte är att skydda den inre marknaden. Det specifika syftet med återbetalning är dock inte helt klarlagt. Föreliggande uppsats identifierar tre syften med återbetalningen: att upphäva den ekonomiska fördelen, att upphäva stödets konkurrensbegränsande verkan och att förebygga felaktiga utbetalningar. Statsstödssystemet tillmäter inte så stor vikt vid mottagarens intressen. Mottagaren har inte heller starka processuella rättigheter. Den här uppsatsen syftar till att undersöka om det är möjligt att, inom ramen för statsstödsystemet, bibehålla skyddet för den inre marknaden men samtidigt förbättra stödmottagarens ställning; främst möjlighet till ett framgångsrikt försvar. En viss försiktighet bör alltid iakttas men den här uppsatsen ger stöd för att det är möjligt att genomföra vissa begränsade justeringar. Genom att betona vikten av att upphäva den konkurrensbegränsande effekten och vikten av att förebygga framtida felaktigheter, snarare än att upphäva den rent monetära effekten, blir det möjligt att ändra tolkningen av principen om proportionalitet, rättssäkerhet och berättigade förväntningar. Systemet skulle i högre grad kunna förebygga utbetalningar av felaktigt stöd om tolkningen av principen om rättssäkerhet justeras. Ytterligare förbättringar skulle uppnås om stödmottagaren fick en förstärkt processuell ställning och om medlemslandet, och inte stödmottagaren, i ökad grad får ta konsekvenserna av felaktiga utbetalningar. En stödmottagare gynnas av att den inre marknaden, i vissa situationer, bättre skyddas av att medlemsstaterna är socialt och ekonomisk stabila än om återkravet verkställs omedelbart. För att förebygga att staterna missbrukar systemet är statsstödskontrollen centraliserad. Den i viss mån pågående decentraliseringen av systemet tyder på att systemet är solitt. Stabiliteten gör att undantagen om absolut omöjlig verkställighet, att återbetalningen strider mot rättssäkerhetsprincipen eller principen om berättigade förväntningar kan tolkas till förmån för mottagaren, utan att den inre marknadens stabilitet hotas. Slutsatsen stöds av analogitolkning av praxis från strukturfondsområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)