Lässvårigheter i år 1 : en kvalitativ studie om speciallärares erfarenheter av och arbetssätt med lässvårigheter i år 1

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Forskning visar att det är av vikt att upptäcka elever med lässvårigheter tidigt och att sätta in rätt åtgärder på en gång. Syftet med examensarbetet var att belysa speciallärares erfarenheter av och arbete med lässvårigheter i år 1, närmare bestämt ville jag studera tre olika områden, bedömning, åtgärder och organisation av åtgärderna i år 1. Dessa tre områden utmynnade i de tre frågeställningarna för denna undersökning, vilka möjligheter respektive hinder finns för att upptäcka elever med lässvårigheter tidigt, anser speciallärarna? Vilka åtgärder vidtar speciallärarna för elever med lässvårigheter i år 1 och är metoderna evidensbaserade? Hur ser specialläraren på sin roll gällande åtgärderna och inkludering? En kvalitativ ansats valdes och semistrukturerade intervjuer genomfördes utifrån en intervjuguide med sju speciallärare på olika kommunala skolor. Informanterna i studien menar att det finns möjlighet att hitta elever med lässvårigheter tidigt genom främst kvantitativa klasscreeningar. Att utgå ifrån en klasscreening kan dock medföra felaktiga resultat och att resurser satsas på fel elever. Flerstegsscreeningar kan vara effektivt för att hitta rätt elever tidigt. Informanterna tror att kvalitativ screening skulle kunna möjliggöra att hitta fler elever, men att stora klasser och tidsbrist utgör ett hinder för att genomföra det. Informanterna har kunskap om evidensbaserade metoder, även om de inte alltid använder dessa. Upprepad läsning och läslistor används vanligtvis. Informanterna önskar att klasslärarna ska ha mer screenande och åtgärdande undervisning. Informanterna ser dock svårigheter med att individualisera klassrumsundervisningen för elever med lässvårigheter. Speciallärarens roll har med klasslärarens kunskap om lässvårigheter att göra. Om klassläraren inte har kunskaper om lässvårigheter, så känner sig specialläraren ensam i den åtgärdande rollen kring elevens lässvårigheter, eftersom tid för samarbete ofta saknas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)