Fritidspedagogen är mer än bara vita fläckar på kartan i skolans värld : En studie om fritidspedagogens yrkesroll inom skolan
Sammanfattning: I denna studie har vi för avsikt att problematisera fritidspedagogens splittrade yrkesroll inom skolans verksamhet samt vilka kompetenser som ligger till grund för yrkesrollen. Vi har använt oss av kvalitativa intervjuer med tre verksamma och utbildade fritidspedagoger, och en enkätstudie på 27 studenter som läser grundlärare med inriktning mot fritidshem. Sett till fritidspedagogernas och studenternas åsikter om utbildning, kompetenser och yrkesroll i skolan avser studien se om de tror att yrkesrollen kan professionaliseras. Studien avser huruvida den nya utbildningen som startade 2011 i jämförelse till den tidigare utbildningen för fritidspedagoger, förbereder studenterna för sin kommande yrkesroll inom skolan. Resultatet i studien visar på kompetenser inom specialpedagogik och relationella gemenskaper formar yrkesrollen. En professionalisering av yrkesrollen tror de verksamma fritidspedagogerna inte kommer komma i stånd så länge fritidspedagogens arbetsuppgifter inte är tydligt i Lgr11. Däremot hoppas informanterna att den nya utbildningen grundlärare med inriktning mot fritidshem och lärarlegitimation kan bidra till en professionalisering. I diskussionen ser vi till det underlag som studien bidragit till om hur fritidspedagogens kompetenser kan skapa en yrkesroll och på sikt förtydliga rollen inom skolans verksamhet. En yrkesroll som nämns i studien är den traditionella fritidspedagogen, som vill rikta sitt arbete enbart till fritidshemmet, vilken är på väg bort då yrkesrollen får ett större tillträde till skolan.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)