Kommer den fysiska resebyrån att överleva? : En undersökning om konkurrensen mellan den fysiska och virtuella resebyrån

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik

Sammanfattning: Syfte: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur det kommer sig att den fysiska resebyrån finns kvar och hur framtiden ser ut hos dessa i och med teknologins snabba framväxt.  Metod: Denna studie utgår ifrån en kvalitativ metod. För att samla in data till empirin har tio semistrukturerade intervjuer genomförts med olika resebyråer belägna i Stockholm, via personliga möten, telefon och e-post. De resebyråer som undersökts är Jade Travel, Lotus Travel, Resevaruhuset, Resecity, Apollo, Ving, Nygren & Lind, Jorden Resor, BIG Travel och Globetrotter. Teoretisk referensram: De teorier som använts i studien behandlar konsumentbeteende, distributionskanaler, servicescape, dynamiken av servicemötet och relationen mellan konsument och resebyrå. Slutsats: Den fysiska resebyrån har i och med teknologins framväxt förändrats på så sätt att dagens fysiska resebyråer värderar det fysiska servicemötet med kunden. En del fysiska resebyråer har minskat i antal men servicekvaliteten tillsammans med kompetens och kunskap hos de anställda i resebyråerna har blivit högre, detta föra att kunna konkurrera mot andra resebyråer och deras virtuella tjänster samt för att skapa en relation med konsumenterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)