Matematik i programmering : En kvalitativ studie om förskolebarns matematikkunskaper i gemensamma programmeringsaktiviteter

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka vilken matematik som inkluderas i programmeringsaktiviteter där förskolebarn interagerar. Studien riktar sig till att undersöka följande frågeställningar: Vilka matematikkunskaper kommer till uttryck när förskolebarn deltar i gemensamma programmeringsaktiviteter? På vilket sätt överensstämmer de matematikkunskaper som kommer till uttryck i gemensamma programmeringsaktiviteter med läroplanens mål om matematik? Studien utgår från socialkonstruktivismen och det sociokulturella perspektivet där interaktioner samt erfarenheter är centralt. I linje med syfte och frågeställningar har en kvalitativ metod använts och data har samlats in genom videoobservationer som kompletterats med fältanteckningar. De gemensamma programmeringsaktiviteter som observerats har inkluderat programmeringsroboten Blue-bot med tillhörande programmeringsmatta. Interaktionsanalys har använts som analysmetod och data har bearbetats samt analyserats med hjälp av ett interaktionsschema. Resultatet visar att programmering präglas av problemlösning och när barn interagerar i programmeringsaktiviteter inkluderas flera matematiska aspekter. Studiens slutsats är att flera matematikkunskaper kommer till uttryck när förskolebarn deltar i gemensamma programmeringsaktiviteter, vilka är: att kvantifiera en sträcka, räkna, använda räkneord, uppfatta antal, ett till ett-principen, mäta, jämföra kvantiteter, geometri, rumsliga kunskaper, problemlösning och datalogiskt tänkande. Ytterligare en slutsats är att de matematikkunskaper som kommer till uttryck i de gemensamma programmeringsaktiviteterna överensstämmer med läroplanens mål om matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)