KESO - en allmän benämning för produkten cottage cheese : Vilka för- och nackdelar uppstår för innehavaren när dess varumärke blir en allmän benämning för en produktkategori?

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Annakarin Hylander; Elin Rydenbäck; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att beskriva för- och nackdelar som uppstår för en varumärkesinnehavare då dennes varumärke, utav konsumenter, har kommit att uppfattas som en allmän benämning av en produktkategori. Även orsaker till fenomenet samt förebyggande åtgärder kommer att beröras. Ämnet är inte belyst i större utsträckning, varken inom teori eller i praktik. Syftet besvarades med hjälp av att studera Arla Foods varumärke KESO® som i uppsatsen konstateras vara en allmän benämning för produkten cottage cheese. Teori kring varumärken generellt samt ämnesspecifik teori sammanställdes för att fungera som ett analysverktyg. Vidare genomfördes en undersökning i form av intervjuer med varumärkeschefen för KESO® Hanna Skuncke. Hennes svar kommenterades av reklam- och PR byrån WJOS VD Benny Johnsson för att stärka dess validitet. Efter analys av det empiriska materialet sammanställdes fem fördelar och fem nackdelar som har uppstått för Arla Foods med att inneha det allmänna varumärket KESO®. Dessa för- och nackdelar skulle övergripande även kunna gälla för en innehavare av ett varumärke i liknande situation.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)