Psykiskt avstånd : En kvalitativ studie om det psykiska avståndets påverkan på Generation Y och Generation Z när de handlar online.
Sammanfattning: Datum: 2021-06-02 Nivå: Kandidatuppsats i företagsekonomi, 15 hp Institution: Akademin för Ekonomi, Samhälle och Teknik, Mälardalens högskola Författare: Nieminen Marcel (98/04/12) Saeed Allan (97/07/17) Sarhang Daniel (97/10/05) Titel: Psykiskt avstånd - En kvalitativ studie om det psykiska avståndets påverkan på Generation Y och Generation Z när de handlar online. Handledare: Johan Grinbergs Nyckelord: Psykiskt avstånd, e-handel, konsumentförtroende, osäkerhet och engagemang Frågeställning: Hur påverkar psykiskt avstånd Generation Y och Generation Z när de handlar online? Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur psykiskt avstånd påverkar svenska konsumenter i olika åldersgrupper. Detta för att skapa en djupare förståelse för psykiskt avstånd på individnivå och generationsskillnader i köpbeteende. Metod: Studien utgår från en kvalitativ forskningsmetod med en abduktiv forskningsansats. Det empiriska materialet samlats in genom sex fokusgruppsintervjuer som representerade Generation Y och Generation Z. Respondenterna, som var totalt 22, valdes utifrån ett målstyrt urval. Med hjälp av studiens analysmodell, empiri och teoretiska ramverk har slutsatser kunnat dras för att besvara forskningsfrågan. Slutsats: Svenska konsumenter påverkas av psykiskt avstånd när de handlar online i olika utsträckning; identiskt, liknande eller avvikande, beroende på vilken generation de tillhör. Det psykiska avståndet påverkar både Generation Y och Generation Z på ett identiskt sätt i form av att det minskar deras konsumentförtroende i lika stor grad. Generationerna påverkades på ett liknande sätt av psykiskt avstånd eftersom båda upplever en osäkerhet när de handlar online. Däremot, upplever Generation Z en högre nivå av osäkerhet jämfört med Generation Y. Vidare, påverkar psykiskt avstånd generationernas engagemang på avvikande sätt eftersom det endast har en inverkan på Generation Y:s vilja att handla online.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)