Elevers attityder till NO i grundskolan med ett utomhuspedagogiskt arbetssätt

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: SAMMANFATTNINGSyftet med studien är att undersöka grundskoleelevers attityder till NO med ett utomhuspedagogiskt arbetssätt. Studien ämnar även undersöka hur eleverna ser på sitt eget lärande i det utvidgade klassrummet. Det är en kvalitativ studie och för att besvara våra frågeställningar har empirin samlats in med semistrukturerade intervjuer och observationer. Frågeställningarna som ställs är: Vilka attityder har elever till NO i det utvidgade klassrummet? Hur upplever eleverna sitt eget lärande utomhus? Empirin har vidare analyserats genom en tematisering. I resultatet framkommer det att eleverna som medverkat i studien har positiva attityder gentemot NO som sker utomhus. Samtidigt visar eleverna på vissa svårigheter kring att definiera- och förklara vad NO är, samt att kunna särskilja det från övriga ämnen så som svenska och matematik. Elevernas belyser vidare att de visuella, ett undersökande arbetssätt samt att arbeta med andra som bidragande faktorer till hur de lär sig i de utvidgade klassrummet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)