TIME's Person of the Year 2019: A framing analysis about Greta Thunberg in the U.S. mainstream media

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Under 2019 ägde världens största klimatdemonstration rum med den svenska klimataktivisten Greta Thunberg i fronten. Samtidigt meddelade den amerikanska presidenten Donald Trump att USA skulle dra sig ur Parisavtalet. Mediernas gestaltning påverkar samhällsdiskurser och utgör därmed ett viktigt koncept inom strategisk kommunikation. Genom att undersöka 31 elektroniska nyhetsartiklar om när Thunberg utnämndes till årets mest inflytelserika person av tidningen TIME, ämnade denna studie till att studera mediernas gestaltning och partiskhet i USA. För att uppnå studiens syfte genomfördes en kvalitativ innehållsanalys med teorier som inkluderade gestaltnings- och semiotisk teori. Fyra olika gestaltningsteman uppkom från studiens induktiva tillvägagångssätt, som innehöll fyra gestaltningar och dess motsatta-gestaltningar. Dessa visade att Thunberg gestaltas som hyllad men kritiserad, liten men stor, normal men annorlunda och svensk men sin egen produkt. Den semiotiska analysen bekräftade att Thunberg är gestaltat på liknande sätt visuellt, som i text. Därutöver visade studien att gestaltningen av Thunberg skiljde sig åt beroende på de olika mediernas partiskhet. Trots att medierna har utvecklats över tid, har massmedier fortsatt stor makt. Avslutsningsvis visade denna studie att amerikanska mainstream mediers gestaltning av Thunberg är fragmenterad och både förenar samt polariserar det amerikanska samhället.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)