Föräldrars upplevelser av samarbetet med förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Erna Terzic och Anna Väisänen (2013). Föräldrars upplevelser av föräldrasamarbetet iförskolan. Parents´ perceptions of the collaboration whit preschool. Malmö: Lärandeoch samhälle.Syftet med denna undersökning är att få en fördjupad förståelse för hur föräldrarupplever samarbetet med förskolan. Arbetet utgår från följande frågor: Vilkaerfarenheter har föräldrarna av samarbetet med förskolan? Vad uttrycks somviktigt/centralt för ett fungerade samarbete? Hur ser föräldrarna på möjligheten tillinflytande och delaktighet i förskolans verksamhet? För att få svar på våra frågor har vigjort kvalitativa intervjuer med elva småbarnsföräldrar från Malmö.Ett gott samarbete är en förutsättning för att barnen ska trivas och utvecklas i förskolan.För att inte förskolan och hemmet ska bli två åtskilda värdar för barnet måste familjenoch förskolan informera varandra om barnets situation. Barnen kommer till förskolanmed en rad upplevelser och erfarenheter och lämnar förskolan med nya upptäckter ocherfarenheter. För att de vuxna i barnens liv skall kunna förstå barnet och fungera som ettstöd behöver familjen och förskolan ha god kontakt. Särskilt viktigt är det i arbetet medde minsta barnen i förskolan som inte kan uttrycka sig verbalt.Studien visar att föräldrarna upplever att de inte får tillräckligt med information om hurbarnets vardag på förskolan har varit. Föräldrarna får inte alltid reda på om barnet harvarit inblandad i konflikter. Föräldrarna värdesätter ärlighet och vill kunna ha en dialogmed förskolan om allt rörande barnet. Föräldrarna har ett begränsat inflytande.Pedagogerna uppmuntrar föräldrarna att komma med synpunkter och förslag påverksamhetsplanen men samtidigt vågar man inte eller har inte möjlighet att pröva nyaarbetssätt. Föräldrarna uttrycker att läroplanen, förskolans budget och rutiner sättergränser för föräldrarnas möjlighet att påverka innehållet i verksamheten.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)