Att leda ett arbetslag till en trygg barngrupp : Förskollärares ledarskap och arbetslagets gemensamma arbetssätt

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Föreliggande studie syftar till att undersöka förskollärares ledarskap i relation till arbetslaget och hur utformandet av deras gemensamma arbetssätt som främjar barngruppens trygghet kan se ut. För att undersöka syftet har vi skickat ut enkäter med frågor inriktade på ledarskap, arbetssätt, och barns trygghet. Vi har använt oss av en diskursanalys för att identifiera ledarskapets och arbetssättets likheter och skillnader. Utifrån frågeställningarna, beskrivningarna och diskurserna har vi fått ett resultat som visar på att ledarskapet varierar mellan förskollärarna. Ett tydligt ledarskap synliggörs om förskolläraren har fler erfarenheter. Vanliga strategier som vi har kunnat urskilja för att leda ett arbetslag till ett gemensamt arbetssätt är att arbeta nära läroplanens mål i och med ansvaret för kvalitén i undervisningen. Det är även förekommande att som ledare vara inlyssnande för kollegors åsikter och tankar. I det gemensamma arbetssättet i arbetslaget visar resultaten i diskursen att öppen dialog, ha samma förhållningssätt och olikheter främjar att verksamheten vidareutvecklas. Resultaten visar även att arbetslagen arbetar på olika sätt för barns trygghet i relation till barngruppen. En del prioriterar närvarande pedagoger medan andra betonar vikten av rutiner på avdelningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)