Persuasive design som redskap för beteendeförändring : En studie om studenters motivation till inlärning på MOOC-plattformar

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Medieteknik

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka vilka designprinciper på en MOOC-plattform som kan anses ha en positiv påverkan på motivationen till studenters beteendeförändringar inom en lärandemiljö. Detta genom att jämföra funktioner på MOOC-plattformen Sololearn med designprinciper från ramverket Persuasive Systems Design Model (PSD). En kvalitativ forskningsansats utfördes bestående av en dagboksmetod där åtta (8) informanter fick använda och utvärdera plattformens funktionalitet. Dagböckerna låg sedan till grund för en semi-strukturerad intervju baserad på ramverken PSD och Foggs beteendemodell med stöd av gamification. Resultatet visade att designprinciperna reduktion, självkontroll, övning, social jämförelse, belöning, konkurrens, estetiskt tilltalande, vägledande, kontrollerbarhet, trovärdighet, social inlärning och normativt inflytande hade en positiv påverkan på studenters motivation till beteendeförändring. Designprinciperna grundar sig i individuella, sociala och funktionella behov.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)