PERSONCENTRERAT ARBETE INOM SPECIALISERAD HANDREHABILITERING - En kvalitativ intervjustudie om arbetsterapeuters resonemang

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Bakgrund Ett personcentrerat arbetssätt inom vården har visat sig bidra till positiva effekter för patienter, organisationer och vårdpersonal. Arbetssättet innebär att behandlaren ser varje patient som unik med egna viljor, förmågor och behov. Patienten ses också som en självklar partner i planering och genomförande av den egna vårdplanen. Inom specialiserad handrehabilitering finns tydliga riktlinjer på hur arbetsterapeuter ska behandla handens skador och sjukdomar. Inga studier på hur arbetsterapeuter inom specialiserad handrehabilitering arbetar personcentrerat har hittats, vilket är anledningen till att denna studie har genomförts. Syfte Syftet med studien var att belysa arbetsterapeuters resonemang om hur de arbetar personcentrerat inom specialiserad handrehabilitering. Metod En kvalitativ intervjustudie med induktiv ansats har genomförts. Fem intervjuer utfördes där deltagarna valdes genom ett strategiskt urval. Intervjuerna följde en semistrukturerad intervjuguide med öppna frågeställningar. Intervjuerna transkriberades och analyserades enligt Graneheim och Lundmans kvalitativa innehållsanalys. Resultat Innehållsanalysen resulterade i ett övergripande tema: Metoder för personcentrerat arbetssätt samt tre huvudkategorier: Använder samtal, Anpassar interventioner samt Använder tillgängliga resurser. Varje huvudkategori innehöll två underkategorier vilka förklarade hur deltagarna använde de olika metoderna. Slutsats Studien visade på att arbetsterapeuter inom specialiserad handrehabilitering använder sig av olika ostrukturerade metoder för att arbeta personcentrerat. Studien belyser dessa metoder vilka kan vara till nytta för arbetsterapeuter, både erfarna och nya inom området, att ta till sig och tillämpa i praktiken.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)