”The medium is the message” – en studie om vilka funktioner sociala medier fyller i användares liv

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Sammanfattning: Titel: ”The medium is the message” – en studie om vilka funktioner sociala medier fyller i användares liv Författare: Isabell Janzon Kurs: Examensarbete i medie-­ och kommunikationsvetenskap (30p) Institutionen för journalistik, medier och kommunikation. Göteborgs universitet Kurskod: MK2502 Termin: Vårterminen 2016 Handledare: Malin Sveningsson Antal ord: 24938 Antal sidor: 89 inklusive bilaga och referenser Syfte: Studiens syfte är att undersöka vilken funktion som olika sociala medier' fyller i användares liv. Används olika sociala medier' till olika ändamål och i så fall; på vilket sätt och varför? Metod: Kvalitativa intervjuer Material: Intervjuer med 9 respondenter Huvudresultat: Studiens resultat har visat att olika sociala medier fyller olika funktioner för användare och dessa funktioner presenteras specifikt utifrån en typologi. Resultatet visar även att de sociala mediernas olika egenskaper får påverkan för hur de används där faktorer som sociala konventioner som utvecklats på de olika sociala medierna samt tekniska aspekter som upplevda algoritmer och ett kronologiskt nyhetsflöde visat sig få särskild betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)