Problem och problemhantering i orderprocessen - För företag som tillverkar kundanpassade produkter med höga kravspecifikationer

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/JTH, Industriell organisation och produktion

Sammanfattning: Syfte – Syftet med studien är att undersöka vilka utmaningar som finns i orderprocessen för företag, som tillverkar kundanpassade produkter med höga kundkrav och därefter kunna hantera dessa. Syftet bröts ner i tre stycken frågeställningar, som alla krävde svar innan syftet kunde uppnås. 1. Hur är orderprocessen utformad, för företag som tillverkar kundanpassade produkter med höga kravspecifikationer? 2. Vilka problem finns i orderprocessen, för företag som tillverkar kundanpassade produkter med höga kravspecifikationer? 3. Hur kan dessa problem hanteras och därmed effektivisera orderprocessen för företag som tillverkar kundanpassade produkter med höga kravspecifikationer? Metod – Studiens empiriska data har samlats in genom en fallstudie på fallföretaget Mastec Components AB. Det utfördes genom intervjuer, observationer och dokumentstudier. Utifrån den empirin valdes sedan lämplig teori ifrån litteraturen ut för att göra det möjligt att jämföra de båda i en analys. Resultatet av studien kunde sedan hämtas ifrån analysen. Resultat – Varje företags orderprocess är unik, men det går för den skull att illustrera en generell bild över hur en orderprocess för företag, som tillverkar kundanpassade produkter ser ut. Tack vare att varje orderprocess är unik är också dess problem unika, men det går att sortera in dessa problem i de mer generella kategorierna: variationer, ej värdehöjande aktiviteter och bristande informationsutbyte. Är problemen unika, så är också hanteringen av dem det, men det visade sig vara möjligt att sortera in även lösningsförslagen i mer generella kategorier. Nämligen: eliminera slöserier, standardisera och att effektivisera informationsutbytet. Implikationer – Studiens implikation ligger i att det inte med säkerhet går att peka på några specifika problem eller lösningar till problemen, som går att överföra till orderprocesser i företag, som tillverkar kundanpassade produkter med höga kravspecifikationer. Studien visar istället på att det finns mer generella problem- och problemlösningsmetoder, som går att använda. Begränsningar – Studien begränsas i att lösningsförslagen just bara är förslag. Även om det troligen är förslag, som skulle ta bort många av problemen, så har de inte testats och därmed inte visat sig vara fungerande lösningar. Nyckelord – Orderprocess, processkartläggning, variationer, ej värdehöjande aktiviteter, standardisering, eliminera slöseri, informationsutbyte.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)