Mitt pedagogiska minne : IKT och lärande med PIM3

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Författare: Ritva Koivisto-borén; [2013]

Nyckelord: IKT och lärande;

Sammanfattning: Sammanfattning I egenskap av Pim examinator harjag i min uppsats studerat hur pedagogerna omsätter sina Pim kunskaper i praktiken.  Jag har utgått från tanken, att pedagogerna har fått gedigna kunskaper i att använda IT tekniken i kommunikation och arbetssätt under sin utbildning i Skolverkets Praktiskt IT- och mediekompetens.  Utbildningen är ett praktexempel på hur man organiserar lärandet som är oberoende av tid och plats! För att få reda på vad som händer i praktiken, har jag tittat på sex pedagogers inlämnade Pim3 uppgifter Mitt pedagogiska minne samt enkätsvar. Enkätfrågor gav direkta svar på frågor som kategoriserats med hjälp av Dr Puenteduras SAMR - modell och Jan Hyléns rapport om Digitalisering av skolan. Pim utbildningarna genomsyras av Vygotskijs tankar om lärandet såsom Lgr11 och därför presenterar jag teorin och sambandet mellan den och Pim3 uppgiften. Som analysverktyg har jag använt Dr Puenteduras SAMR - modell. Modellen beskriver utvecklingen i IT- användandet i fyra steg från lägsta nivån S, A, M och R till högsta nivån.   Jag har definierat sambandet mellan Pim1, Pim2 och Pim3 uppgifterna i Skolverkets utbildning i IT- och mediekompetens och Dr Puenteduras SAMR – modell.  I min analys har jag haft stöd av Decoding Learning, där forskarna lyfter fram åtta olika förhållningssätt till lärande där pedagogen integrerar IT i undervisningen. Pim3 uppgifterna visar stor ämnesvariation och kreativitet i skapande. Glädjande är att pedagogerna har använt den digitala tekniken i sitt arbete med matematik. Ett ämne som brukar lysa med sin frånvaro i digitala sammanhang. Pedagogerna använder sina Pim1-3 kunskaper vid genomgångar och kommunikation. Pim kunskaperna har även nått till elever i några klasser.   Datorer används fortfarande mest till skrivandet, men också till att eleverna skapar presentationer och söker information. Här skiljer sig min undersökning eftersom de tre vanligaste ämnen i min undersökning är svenska, matematik och naturkunskap . Pedagogerna organiserar datoranvändningen både ämnesvis och att eleverna även tränar framtidskompetenserna att samarbeta och att analysera och värdera information. Pedagogerna som kommit längre har aspekter av både Puenteduras steg M och R såsom att skapa läromedel och träna framtidskompetenser och organisera lärandet på ett sätt, som hade varit omöjligt utan digital teknik t.ex. ge feedback via webben och låta eleverna ge elevrespons via webben.  Lärandet organiseras oberoende av tid och plats! Det innebär också att pedagogerna själva finns tillgängliga utanför arbetstiden! Pedagogerna vill, vågar och kan! Alla fem pedagoger, som svarat på enkäten, visar aspekter av alla nivåer S, A och M i IT användandet i lärandet och två visar aspekter på högsta nivå R.  … men ensam är inte stark! Samarbetet om IT i praktiken behöver utvecklas mellan kollegor, skolledning och andra skolor! Pedagogerna behöver ett diskussionsforum där de kan utveckla IT i praktiken!

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)