Skolsköterskors kunskap och erfarenheter av dysmenorré hos barn. : En enkätstudie.
Sammanfattning: Bakgrund: Primär och sekundär dysmenorré hos barn är vanligt och bidrar till lidande och frånvaro från både skola och fritidsaktiviteter. Endometrios, som är den vanligaste orsaken till sekundär dysmenorré, innebär lidande och problematik som kan leda till kronisk smärta och infertilitet om det inte upptäcks och behandlas i tid. Skolsköterskan har en viktig funktion när det handlar om att identifiera, stötta och hjälpa barn med dysmenorré, varför det krävs kunskap om dysmenorré och endometrios hos skolsköterskan. Det är i nuläget oklart hur den kunskapen och erfarenheten ser ut. Syfte:Syftet med studien var att undersöka skolsköterskors kunskap och erfarenheter av dysmenorré hos barn och vilka samband som finns mellan kunskap och erfarenhet. Metod: En studie med kvantitativ design av tvärsnittstyp genomfördes genom en webbenkät som 113 skolsköterskor i Skåne besvarade anonymt. Materialet bearbetades sedan för att mynna ut i beskrivande och analytisk statistik. Resultat: Resultatet visade att råden skolsköterskor generellt ger till barn med dysmenorré går i linje med rådande forskning. Det visade även att skolsköterskor, oavsett kunskapsnivå, är i behov av mer utbildning gällande dysmenorré. Slutsats: För att fler skolsköterskor ska kunna hjälpa barn med dysmenorré på bästa sätt bör de få mer utbildning inom området. Vidare forskning bör göras kring barnens upplevelse av skolsköterskans stöd i förhållande till dysmenorré.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)