Facebooklotterier : Legalt eller illegalt?
Sammanfattning: Sammanfattning Det förekommer dagligen företag som anordnar tävlingar och lotterier på Facebook utan att ta hänsyn till lagar och regler. Företagen saknar allt som oftast lotteritillstånd och bryter därmed mot 9 § Lotterilagen. Det kan även ifrågasättas huruvida de tar hänsyn till bestämmelserna i Marknadsföringslagen (MFL). Marknadsrättsliga regler om god marknadsföringssed, reklamidentifiering och vilseledande marknadsföring är frågor som kan komma att bli aktuella vid en marknadsrättslig bedömning. Syftet med uppsatsen är att undersöka huruvida det är förenligt med gällande rätt (de lege lata) för företag att lotta ut gåvor på Facebook genom att användarna skall gilla och dela en statusuppdatering. Samt att undersöka på vilket sätt det kan tänkas strida mot gällande lagstiftning för marknadsföringsåtgärder. Det är idag tillåtet för företag att anordna pristävlingar, det som då krävs är att deltagarna genomför en viss motprestation. Saknas det krav på motprestation så anses det vara en utlottning i lagens mening. Ett sådant förfarande kräver lotteritillstånd, vilket ställer vissa krav på den ansökande. Skillnaden mellan ett lotteri och en tävling är att en tävling skall innehålla ett prestationsmoment, där skickligheten skall vara avgörande, medan det i ett lotteri skall finnas ett slumpmoment. Förekommer det ett prestationsmoment som sedan avgörs med hjälp av ett slumpmoment så övergår tävlingen till att bli ett lotteri. Vad gäller Facebooktävlingar/-lotterier där en statusuppdatering skall gillas och delas handlar prestationsmomentet om två knapptryckningar, något som inte kan anses vara en tillräckligt stor motprestation. Det innebär att ett sådant förfarande skall anses utgöra ett lotteri och därmed faller in under Lotterilagens (LL) bestämmelser. Lotterierna som förekommer på Facebook är att jämställa med säljfrämjande aktiviteter, vilka har till syfte att öka försäljningen. På den grunden kan företag i princip aldrig få ett lotteritillstånd då det inte har till syfte att främja ett allmännyttigt ändamål. Lotterier som saknar tillstånd strider mot 9 § LL och så även mot lagstridighetsprincipen i 5 § MFL. Vad gäller reklamidentifiering, så måste det anses att reklamidentifiering är så pass tydlig att det inte kan misstas som något annat än en marknadsföringsåtgärd och paragrafen kan därmed ej göras tillämplig. Att marknadsföra ett lotteri som i egentlig mening är olagligt och be användare att främja det anses vara att vilseleda användare att bryta mot lagen. Det handlar även om vilseledande marknadsföring då lotterier marknadsförs som en tävling när det egentligen är ett lotteri. Genomsnittskonsumenten är sällan medveten om vad skillnaden är och antar att han eller hon deltar i en tävling som är lagenlig.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)