Estetiskalärprocesser i undervisningen F-3 : ur ett elevperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Forskning visar, enligt Bertil Sundin (2011), att estetiska lärprocesser i undervisningen avtar längre upp i skolåren. Pramling Samuelsson m.fl. (2008) poängterar emellertid att de estetiska lärprocesserna har stor betydelse för en varierad undervisning som gynnar alla elever kunskapsmässigt. Estetiska lärprocesser i undervisningen avtar under skolåren och vi har i föreliggande studie därför valt att fördjupa kunskaperna kring elevers förhållningssätt till, och erfarenheter av, estetiska lärprocesser i undervisningen. Kring detta har vi valt att intervjua elever från två skolor från en större stad i Mälardalen. Våra två forskningsfrågor är: Hur förhåller sig elever till estetiska lärprocesser i undervisningen? Vilka erfarenheter av estetiska lärprocesser bär de med sig? I vilken utsträckning upplever eleverna att estetiska lärprocesser återspeglas i undervisningen? Vårt resultat visar att eleverna är förhållandevis positivt inställda till de estetiska lärprocesserna dans, musik, bild och drama. Majoriteten ville ha mer av de estetiska lärprocesserna integrerade i ämnesundervisningen medan ett fåtal var nöjda med den upplevda mängden. Slutligen kom vi fram till att det går att dra kopplingar mellan tidigare forskning och vårt resultat, estetiska lärprocesser kan och bör ta större plats i skolan genom att integreras mer i en ämnesövergripande undervisning.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)