Sorg och kris i förskolan : hur förskollärare ser på sin egen och förskolans roll i krisarbetet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

Författare: Olivia Holm; [2023]

Nyckelord: sorg; kris; förskola; förskolans roll; pedagogens roll;

Sammanfattning: Årligen drabbas barn av traumatiska händelser, detta är något som förskollärare behöver möta i verksamheten. Sorg kan utlösas på olika sätt, allt från en skilsmässa till ett dödsfall, antingen av familjemedlem, annan närstående alternativt ett husdjur. I denna stund är det därför viktigt att barnen bemöts av pålästa pedagoger och en verksamhet som är utrustad för att kunna stötta och hjälpa barnet och familjen. Både förskolan och förskollärarna får då en roll i sorgearbetet eftersom det är där barnen oftast spenderar mycket tid. Därför är syftet med studien att undersöka hur pedagoger ser på deras egen och förskolans roll när ett barn befinner sig i sorg samt hur dem arbetar med sorg i det dagliga arbetet. För att få fram detta används en kvalitativ metod genom digitala enskilda intervjuer med förskollärare från olika förskolor i olika kommuner i södra Sverige. Resultatet visar att pedagogernas syn på sin egen roll handlar om att stötta barnen samt deras familj och bidra till trygga relationer, detta tillsammans med den miljön som förskolan bidrar med. Förskolans roll i sorgen är att bidra med en vardag, lek och träffa kompisar vilket leder till en frizon. En frizon som både existerar för det enskilda barnet och vårdnadshavare eller annan familj. En vardag mitt i sorgen hjälper till i bearbetningen och för att få tillbaka en vardag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)