Att ta fram kundnyttor med användningen av ett digitalt verksamhetssystem : En fallstudie av CANEA

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Institutionen för samhällsbyggnad och industriell teknik

Sammanfattning: Informationsteknik (IT) har i samband med ett växande behov att transformera verksamheter till digitala fått en större betydelse för beslutsfattande i företag, då utvecklings- och investeringsinitiativ i allt större utsträckning inkluderar specifika IT element. Likafullt kvarstår utmaningar med att motivera nyttor av en investering i digitala verksamhetssystem. Utmaningarna indikerar ett behov av att tydliggöra nyttor med användningen av ett digitalt verksamhetssystem.  Syftet med studien var att utforska nyttor och relevanta nyckeltal relaterade till användningen av ett företags digitala verksamhetssystem. Fortsatt var syftet att göra en ansats i att ta fram innehåll till en generell nyttokalkyl för användning av ett integrerat verksamhetssystem, vilken kan åskådliggöra faktiska nyttor och mätbara effekter samt användas vid försäljning av produkten. En kvalitativ fallstudie genomfördes på CANEA, där fem medarbetare på olika hierarkiska nivåer intervjuades och forskning inom ämnesområdet insamlades.  Det har påvisats att investeringar i digitala verksamhetssystem genererar både kvantitativa- och kvalitativa nyttor. Likaså har det påvisats att forskningen antyder att det inledningsvis kan vara fördelaktigt att inkludera finansiella nyttor i en nyttokalkyl för investeringar i digitala verksamhetssystem. Fortsatt har det indikerats att kalkylen behöver inkludera både kvantitativa-, kvalitativa- och finansiella nyckeltal. Givet till kalkylens utformning och design har studiens resultat implicerat att val av output för respektive nyckeltal bör anpassas till organisationen och systemet i fråga. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)