Digitala verktyg på utbildningen för landskapsarkitekter : optimal undervisning för digitala program

Detta är en Kandidat-uppsats från SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

Sammanfattning: Att lära sig nya saker är en stor del av att ta sig igenom en utbildning och undervisning kan ske på många olika sätt. Detta arbete handlar om att undersöka om undervisningen av digitala verktyg på landskapsarkitektutbildningen i Alnarp är optimal. Uppsatsen börjar med en litteraturstudie som berör ämnena designprocess, digitala verktyg för landskapsarkitekter, hur vi lär oss och digitala verktyg på utbildningen. Litteraturstudien följs av tre enkätstudier besvarade av studenter i årskurs tre och årskurs fem på Alnarp samt av 101 yrkesverksamma landskapsarkitekter. Enkäterna handlar om hur studenterna upplever sin egna kunskap i digitala verktyg och hur ofta olika digitala program används i arbetslivet. Resultatet från enkäterna presenteras i diagram och i text. Från enkätstudierna blir det tydligt att studenter i både årskurs tre och fem inte anser att deras kunskaper är tillräckliga för framtida arbetsuppgifter i yrkeslivet. Därefter konstateras att digitala verktyg används ofta och i stor utsträckning i arbetslivet. Sedan följer en diskussion kring litteraturstudiens och enkätstudiernas resultat. Uppsatsen avslutas med en metoddiskussion där olika förslag till hur studien skulle kunna förbättras presenteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)