Utan berättelse, ingen storyline

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Storyline är en pedagogisk undervisningsform i form av ett ämnesövergripande temaarbete som bygger på berättelsens dramaturgi och innehåller olika aspekter för att driva berättelsen framåt. Berättelsens roll i utbildning är vida känd och beforskad, storyline mindre så och berättelsens roll i storyline än mindre. Syftet för denna studie är därför att utveckla kunskap om vilken roll berättelsen har i en Storyline. För att nå syftet utgår studien från forskningsfrågorna: På vilket sätt används berättelsen i ett specifikt Storylinearbete i två skolklasser, åk 6? Och; Vilken betydelse har/får berättelsen i den aktuella Storylinen? Studien ingår i ett större aktionsforskningsprojekt som utförs på en låg- och mellanstadieskola. Denna studie är av kvalitativ natur och empiri har samlats in genom deltagande observationer och via enkäter i två åk. 6. Därefter har en teoridriven deduktiv innehållsanalys gjorts för att sammanställa ett resultat. Resultatet visar att i den storyline som studerats har berättelse använts och detta har tillåtit eleverna att skapa och vistas i litterära föreställningsvärldar och att använda sig av och utveckla sin fiktionsförståelse. Resultatet visar även att flera av momenten hade kunnat göras annorlunda och knytas tydligare till handlingen och i storyline för att ytterligare förstärka de positiva didaktiska effekter fiktionsförståelse och litterära föreställningsvärldar kan förmedla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)