FJÄRRVÄRMEMARKNADEN : kundens position i en marknad under förändring

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Bygg- och fastighetsekonomi

Sammanfattning: De senaste åren har debatten och kritiken mot fjärrvärmebolagen och hur fjärrvärmemarknaden hanteras varit skarp. Kundens position har varit svag och har du varit ansluten till ett fjärrvärmebolag har du också varit låst till dennes priser och prishöjningar. Arbetet bygger inledningsvis på en litteraturstudie av fjärrvärmens uppbyggnad, historia och dess alternativ. Vi försöker exempelvis reda ut de komplicerade prissättningsmodeller som fjärrvärmebolagen använder sig av. En av de åsikter som har uttryckts kring fjärrvärmen, från kunder, branschorganisationer och politiker är att fjärrvärmemarknaden bör konkurrensutsättas, att ett så kallat tredjepartstillträde ska tillåtas. Den utredning regeringen tillsatte 2009 kom i slutet på april i år med sitt betänkande på just detta. Där förslår de att en lagändring bör ske och att ett generellt tredjepartstillträde bör tillåtas alla fjärrvärmemarknader. Vi går igenom denna utredning grundligt och försöker dra slutsatser kring vad den kan komma att få för betydelse för marknaden i stort, men framförallt hur kunderna situation kommer påverkas. Vi har intervjuat 6 fastighetsbolag och en branschorganisation om deras syn på fjärrvärmen och hur de upplever sin situation. De flesta är överens om att de som stora fastighetsägare har en fördel jämfört med mindre som inte köper lika stora kvantiteter värme. De tycker att fjärrvärmebolagen till viss del är lyhörda för deras åsikter och de flesta av dem tror på att ett tredjepartstillträde kommer sänka priserna, i alla fall på Stockholms fjärrvärmemarknad. För att tydliggöra hur en konkurrensutsatt marknad skulle kunna se ut har vi valt att illustrera detta med ett verkligt fall, den fjärrvärmeupphandlingen som Statens fastighetsverk, Akademiska Hus och Stiftelsen Stockholms Studentbostäder genomförde kring det så kallade Frescatiområdet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)