Medborgardialog i sociala medier – åtta svenska kommuners kommunikation på Facebook

Detta är en L2-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Anton Mencin; [2013-09-13]

Nyckelord: kommun; kommunikation; sociala medier;

Sammanfattning: Inspirerad av Göteborgs universitets projekt Medborgare och kommun i möte där kommunikationen mellan svenska kommuner och dess medborgare undersöks har jag valt att i denna uppsats analysera åtta kommuners kommunikation på det sociala nätverket Facebook. Med avstamp i den interpersonella strukturen som bland annat innefattar tilltal, omtal, värdeord och språkhandlingar vill jag försöka ta reda på om det finns ett samband mellan popularitet på Facebook och det språk som kommunerna använder sig av i denna kommunikation. Resultatet visar att så inte är fallet. De kommuner jag har analyserat använder sig alla av ett språk som brukar anses skapa engagemang hos läsaren och utifrån de statusuppdateringarna jag har granskat går det inte att urskilja några variationer i språket som skulle kunna kopplas till de tydliga skillnaderna i popularitet för de olika kommunerna. Däremot finns det tendenser som antyder att ämnesval har ett större inflytande på huruvida medlemmar på Facebook gillar en statusuppdatering eller inte. Denna uppsats är en liten inblick i den nya värld av sociala nätverk där företag, organisationer och nu för tiden även kommuner slåss om allas vår uppmärksamhet och vårt engagemang. Kommunikationen i denna typ av forum är mer komplex och oförutsägbar än vad den kan verka. Att existera på forum som Facebook är i sig ingen självklar väg till medborgardialog utan som för all kommunikation krävs det kunskap för att syftet ska uppnås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)