Litteratur som en plats för motstånd? En studie av ungdomsboken Ser mitt huvud tjockt ut i den här? samt mötet mellan bok och läsare.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Författare: Pia Lindedahl; [2008]

Nyckelord: Ser mitt huvud tjockt ut i den här?; ungdomsbok; d;

Sammanfattning: Sammanfattning:Syftet med uppsatsen är att undersöka dels bilden av den grupp som av majoritetssamhället definieras som "deAndra" i den skönlitterära ungdomsboken Ser mitt huvud tjockt ut i den här?, dels vad som händer i mötetmellan texten och läsare. Huvudsakliga frågeställningar är "Hur skildras ´de Andra´ ur olika karaktärersperspektiv i ungdomsboken Ser mitt huvud tjockt ut i den här?", "Uppfattar läsare de olika bilder av ´de Andra´som förekommer i boken?" samt "Hur kan mötet mellan text och läsare förstås i de aktuella fallen?". De valdametoderna är en kvalitativ innehållsanalys av ungdomsboken Ser mitt huvud tjockt ut i den här?, samtsamtalsintervjuer med läsare i skolår 8 och 9. Materialet består av den valda boken samt transkriberadeintervjuer.Studien visar att boken förmedlar två motsatta bilder av den grupp som av majoritetssamhället definieras som"de Andra". Bilderna förmedlas från två håll, där de karaktärer som har ett medvetet och uttalat förhållningssätttill "de Andra" representerar två motsatta förhållningssätt. Den ena gruppen uppvisar ett avståndstagandeförhållningssätt till "de Andra", där "de Andras" avvikelser från majoritetssamhällets normer uppfattas somnegativt och nedvärderas. Den andra gruppen har ett förhållningssätt som präglas av motstånd mot negativa ochnedvärderande bilder av "de Andra". Inom denna grupp beskrivs individer/ grupper som räknas till "de Andra"på ett positivt eller värdeneutralt sätt. Studien visar även att läsare uppfattar texten på olika sätt beroende påderas tidigare erfarenheter av läsning samt deras övriga erfarenheter, värderingar och tankar om sig själva ochomvärlden. Några av läsarna uppfattar det litterära motstånd som jag menar erbjuds i texten, medan andra integör det.Studien är relevant för läraryrket för att den fokuserar på lärarens val av litteratur och arbetssätt i klassrummetsamt vikten av att göra medvetna val inom dessa områden, för att stärka elevernas utveckling som läsare ochindivider.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)