Var finns brandsläckaren? Säkerhet under kemilaborationer – inte bara lärarens ansvar

Detta är en Kandidat-uppsats från Enheten för lärarutbildning

Författare: Ann-margret Andersson; Marie-louise Håkansson; [2007]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Kemilaborationer i skolan är ibland förenade med risker. Om elevers och lärares säkerhetsmedvetenhet är otillräcklig kan det göra att riskerna leder till allvarliga olyckor. Studien syftar till att undersöka hur kemiundervisningen i gymnasieskolan sker utifrån ett säkerhetsperspektiv. För att förhindra olyckor är det viktigt att lärare och elever känner till riskerna som finns. I studien behandlas elevers kunskaper kring säkerhetsutrustning och säkerhetsrutiner i laborationssalen samt den riskinformation som delges eleverna. Resultatet av undersökningen baseras på en enkätundersökning som genomfördes bland gymnasieelever och deras kemilärare. Undersökningen visar att kemisäkerheten i undersökningsgruppen har vissa brister. Bristfällig kunskap kan ses gällande säkerhetsutrustning, säkerhetsrutiner samt farliga kemikalier. Orsakerna är med hjälp av studiens resultat svåra att klargöra eftersom elev- och lärarsvar ibland går isär. En slutsats man kan dra utifrån resultaten är dock att säkerheten behöver få mer utrymme i kemiundervisningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)