Kan Idre Fjäll locka till sig fler besökare, och i så fall hur? : Sommarturism i svenska fjällen
Sammanfattning: Idre är idag Sveriges populäraste sommardestination i fjällvärlden. Med sin sommarsatsning som de började redan på 1970-talet har de varit ensamma aktörer på marknaden under många år och därigenom kunnat styra marknaden som de behagat. Med denna uppsats ämnas utreda om möjligheten finns för Idre Fjäll att attrahera ännu fler besökare sommartid, och i sådant fall hur de ska gå tillväga för att lyckas med detta? Den teoretiska bas som använts är en egenhändigt utformad modell med avsikt att fungera som ett verktyg för att hjälpa företaget att beskriva de faktorer destinationen måste ha i beaktande inför framtiden. För att genomföra uppsatsen har källmaterialet som erhållits genom en intervju med Lars Paulsson på företaget Resurs AB varit av väldigt stor vikt. Ur intervjun erhölls stora mängder viktig fakta, men även material som Paulsson rekommenderade har varit av stor vikt för sammanställningen av uppsatsen. Den teoretiska modell som framtagits består av tre baskomponenter som destinationen måste ha i åtanke när de utformar och utvecklar sina produkter. Dessa tre komponenter är hinder, potential och konkurrenssituation. Utifrån dessa tre parametrar har Idres situation lyfts fram, för att därefter analyseras och undersökas huruvida Idre har möjlighet att attrahera ytterligare kunder under barmarksmånaderna. De resultat som framkom var att Idre har goda möjligheter att vinna fler turister och utvecklas som destination. För att lyckas med detta finns två huvudsakliga förändringar som Idre bör satsa på förbättra marknadsföringen samt kommunikationsmöjligheterna. Detta kom vi fram till i uppsatsen: Kommunikationerna måste förbättras. Utred möjligheterna att öppna flygplatsen vilka möjligheter medför lågprisflyget. Bättre möjligheter att boka paketresor med buss där allt ingår Man måste bli bättre på att kommunicera med marknaden Bokningsmöjligheterna måste förbättras Arrangören måste utveckla fler säljbara produkter utifrån de naturresurser de har, t.ex. vandring, cykling, kanot, fiske och golf
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)