Hållbar utveckling i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: I arbetet söks kunskap om förskollärares förutsättningar, genomförande och syn på undervisning inom hållbar utveckling. Viktiga utgångspunkter och begrepp är det sociokulturella och pragmatiska perspektiven samt begreppen proximal utvecklingszon, scaffolding, mediering och learning by doing. Empiri samlades in via enkäter riktade till förskollärare. Resultatet anger att undervisning inom hållbar utveckling har stor betydelse för barns kommande levnadssätt. Resultatet visar därutöver att undervisning av hållbar utveckling i förskolan har betoning på social och ekologisk hållbarhet. Social hållbarhet kopplas till att stärka barns känsla av samhörighet och gemenskap med sina kamrater i barngruppen. Tonvikten inom ekologisk hållbarhet utgörs av aktiviteter inom naturvetenskap i förskollärares undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)