Barns möte med berättande i förskolan : En kvalitativ studie om förskollärares strategier för att stjöda barns berättande

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Tove Mattsson; Jaana Ström; [2021]

Nyckelord: berättande; strategier; språkutveckling;

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare kan främja barns språkutveckling genom berättande. Vi genomförde 8 intervjuer med yrkesverksamma förskollärare som datainsamlingsmetod för studien. Resultatet visade att förskollärarens roll är betydelsefull för hur barnen utvecklar sitt berättande. Strategier som synliggjordes i både resultat och analys för främjandet av barns berättande var att använda utvidgande frågor i samtal men även genom sagor, högläsning och andra uttryckssätt. Utmaningar som framkommer i resultatet var att stora barngrupper kan försvåra förskollärarens arbete med barns berättande. Ett sociokulturellt perspektiv är utgångspunkten för analysen, där språket är centralt för barns tänkande och lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)