Lpo 94 och Lgr 11 - en jämförelse från formulering till realisering

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning:    Syftet var att studera kursplanerna i ämnet Idrott och hälsa samt göra en i jämförelse mellanLgr 11 och Lpo 94. Det genomfördes även en undersökning för att se vad verksamma lärare iidrott och hälsa har fått för konsekvenser efter att Lgr 11 infördes. I studien studeras vad deverksamma lärarna ser för för- och nackdelar med Lgr 11. Frågorna som ställde var; ”Vadskiljer Lgr11 från Lpo94?” ”Hur ser verksamma lärare i idrott och hälsa på Lgr 11 ijämförelse med Lpo 94 ?” Studien har genomförts med hjälp av en textanalys av kursplanernai skolämnet Idrott och hälsa utifrån Lgr 11 och Lpo 94 samt intervjuer. Intervjuerna hargenomförts hos sex verksamma lärare i Idrott och hälsa på olika grundskolor i västra Sverige.Materialet har sedan sammanställts var för sig och därefter har de diskuterats. Resultatet frånstudien visar på att ämnet idrott och hälsa har blivit mer teoretiskt, de verksamma lärarnaanser att ämnet är brett och tufft för eleverna att nå de betyg de strävar efter. Att lyfta dettaproblemområde har varit en viktig fråga då lärarutbildningen till störst del har behandlat Lpo94 och undervisningen nu mera sker efter Lgr 11. Detta är viktigt då man inte vill fallatillbaka på gamla kunskaper som speglar Lpo 94.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)