Kultur och Uppköp, en dansk-svensk studie

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Att skapa djupare förståelse av nationella dansk-svenska kulturkrockar och bidra till en teoretisk utökning. Vidare ämnar arbete föreslå användbara lösningar till tvärkulturella problem inom fallföretaget och eventuellt andra dansk-svenska samarbeten. Metod: Arbetet har baserats på hermeneutisk ansats. En deduktiv ansats har även legat till grund för studien. Vid empirisk datainsamling användes kvalitativ metod och semistrukturerade intervjufrågor. Teori: Studien grundar sig främst på Hofstedes dimensionella kulturteori. Vidare utgör Trompenaars forskning ett centralt teoretiskt bidrag. Vi har även tagit hjälp av konsultföretaget ReTeams beslutsprocessmodell. Empiri: En fallstudie av det dansk-svenska företaget FOSS. Sammanlagt fyra intervjuer utfördes på verksamhetens kontor i Danmark och Sverige. Slutsats: Studiens resultat visar på svag empirisk korrelation med Hofstedes dimensionella kulturteori i Danmark och Sveriges fall. Ett hänsynstagande till tidsaspekten i ländernas beslutsprocesser visar på tydligare skillnaderna mellan kulturellt närliggande nationer. För att överkomma tvärkulturella hinder krävs djupgående kunskap om den egna och motpartens kännetecknande kulturella drag. Vidare kan en rad pre-aktiva och reaktiva åtgärder vidtas i samband med tvärkulturellt uppköp.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)