VAD LOV:AR SVERIGES KOMMUNER? En studie av jämställdhetskrav i offentlig upphandling av hemtjänst enligt LOV
Sammanfattning: Syfte: Studiens syfte är att bidra med kunskap kring i vilken omfattning svenska kommuner ställer jämställdhetskrav i sin upphandling av hemtjänst enligt LOV, samt belysa hur eventuella krav är formulerade. Teori: Som teoretisk utgångspunkt för analysmodellen används feministisk politisk teori som behandlar ojämställdheten mellan kvinnor och män, könsstrukturer och makt kopplat till (välfärds)staten. Metod: Förfrågningsunderlag från 125 svenska kommuner har genomsökts efter nyckelorden jämställ, kön, genus och kvinn', följt av en kvalitativ textanalys där förfrågningsunderlagen klassificeras efter om jämställdhetskrav ställs eller inte, samt om kraven överensstämmer med diskrimineringslagen eller går utöver den. Resultat: I få kommuner, 22 stycken, ställs jämställdhetskrav vid upphandling av hemtjänst enligt LOV, och endast i ett fåtal av dessa finns krav som går utöver de krav som diskrimineringslagen redan ställer på företag som har fler än 25 anställda. De jämställdhetskrav som ställs är exempelvis ofta kopplade till att leverantörerna ska upprätta jämställdhetsplaner och motverka osakliga löneskillnader på grund av kön. De krav som går utöver diskrimineringslagstiftningen är i regel ospecifika och svåra att följa upp. Undantaget är krav på att all statistik som samlas in ska delas upp efter kön.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)