Dimensioner av framgång : Upplevelsen av framgång i ett offentligt projekt

Detta är en Magister-uppsats från Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

Sammanfattning: Inom forskning om ’projektframgång’ råder det delade meningar om vad begreppet egentligen innebär. Det saknas ett allmängiltigt ramverk för att värdera framgång. Den här studien utforskar begreppet genom att studera upplevelsen av framgång hos olika deltagare i ett projekt som genomförts inom offentlig verksamhet. Med syfte att förstå hur de olika deltagarna inom projektet definierar vad som är framgångsrikt och ta reda på vilka dimensioner av framgång som är viktiga för dem har sex respondenter intervjuats. Resultatet har analyserats genom Shenhar, Levy och Dvirs (1997) fyra dimensioner av framgång och visar att respondenterna betonade vikten av långsiktiga dimensioner av framgång snarare än kortsiktiga. Särskilt viktigt var att projektresultatet kommit till användning, att det hade genererat ny kunskap och lett till förbättrade förutsättningar för ytterligare utveckling av deras verksamheter och för dem själva som individer. Därmed skiljer sig resultatet från tidigare forskning där framför allt kortsiktiga aspekter av framgång, som att projektresultatet levererats inom tids- och kostnadsramarna, har lyfts fram som särskilt viktigt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)