Vilken roll spelar läromedel i matematikundervisningen? : Fyra lärares relation till läromedel i matematik

Detta är en Master-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Författare: Helene Hammenborg; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Det övergripande syftet med studien är att undersöka relationen mellan lärare och läromedel, vilken roll läromedel spelar för lärare vid planering och genomförande av undervisning. Fallstudien bygger på fyra lärares uppfattningar om läromedel och hur de använder dem. Lektioner har observerats och intervjuer har genomförts med samtliga lärare. Underlaget består också av de skriftliga planeringar som lärarna eventuellt gjorde och texter ur de lärarhandledningar som lärarna utgick ifrån. Två av lärarna använder ett svenskt läromedel och de andra två ett finskt läromedel. I studien har jag analyserat lärares relation till läromedel och hur de använder sig av läromedel, om de vid planering och genomförande av undervisning använder sig av offloading, anpassning eller improvisation. Analysen visar att hur lärarna ser på läromedel påverkar vilken roll läromedlet får i undervisningen, om lärarna ser läromedlet som en resurs. De använder alla en elevbok men hur de använder lärarhandledningen skiljer sig åt, från att knappt använda den alls till att följa den. De två lärare som använder det finska läromedlet är mer nöjda med sitt läromedel och följer det mer än de lärare som använder det svenska. De två lärare som använder det svenska läromedlet anser dock att de själva också lär sig av att använda lärarhandledningen. Det uttrycker inte de andra lärarna lika tydligt men de ger flera exempel på hur läromedlet är en resurs för dem. Samtliga uppger dock att det finns brister i båda läromedlen, att till exempel syftet med övningar inte klargörs och inte heller hur de ska förebygga elevsvårigheter. Studien är av intresse för lärare, rektorer och kommuner som vill utveckla undervisningen genom att använda läromedel som ger förutsättningar även för lärares lärande. Den är också av intresse för läromedelsförfattare som vill utveckla läromedel som bygger på praktiknära forskning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)