Sociala mediers inverkan vid ungdomars karriärval : - En studie om två fokusgrupper och deras upplevelser

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI); Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Författare: Majja Frisk; Evelina Snellman; [2022]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Sociala omgivningsfaktorer är en central del i konstruktionen av individens karriäridentitet. Sociala medier kan idag ses som en sådan faktor då ungdomar spenderar mycket tid online på sociala medier. Syftet med denna studie är att utifrån detta finna förståelse för hur sociala medier kan influera ungdomars karriärval, närmare bestämt i övergången från grundskolan till gymnasiet. Frågeställningarna lyder därför: Hur upplever 15 elever i årskurs 9 att deras gymnasieval influerats av sociala medier? och Vad inom sociala medier kan ha bidragit med kunskap och information om yrken, utbildning och karriär inför dessa elevers gymnasieval? De teorier som tillämpas för att, med hjälp av studiens empiriska resultat, finna sådan förståelse är System Theory Framework (2014). Social Comparison Theory (1954) och Trait and Factor Theory of Occupational Choice (1909). De teoretiska begrepp som är särskilt relevanta för den här studien är rekursivitet, matchning och jämförelse.För att besvara frågeställningarna har en kvalitativ metod tillämpats genom två fokusgrupper, närmare bestämt diskussioner mellan totalt 15 informanter från samma klass i årskurs 9. Vårt resultat består av några huvudsakliga påverkansfaktorer. Den första faktorn är att marknadsföring från gymnasieskolor i sociala medier kan hjälpa ungdomar att välja bort karriäralternativ. Den andra faktorn är att ungdomar kan betrakta sociala medieplattformar som en källa till karriärrelaterad information genom att olika typer av inlägg från både skolor och yrkesprofiler tenderar att bli forum för diskussion. Även fenomenet influencer lyfts som en potentiell påverkansfaktor i gymnasievalet, dels för att även det yrkesalternativet kan väljas bort av ungdomarna, men också för att ungdomarna i studien är i tron om att andra ungdomars karriärval påverkas av influencers, trots att deras egna val inte gör det. Några av informanterna upplever att deras egna karriärval inte påverkas av sociala medier över huvud taget, samtidigt som de tror att andras gör det.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)