Verksamhetsförlagt lärande inom SFI Hur samverkar formellt och informellt lärande på en praktikplats i en strävan efter språkinlärning?

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte Avsikten med studien var att beskriva synen på verksamhetsförlagt lärande utifrån ett lärar- och elevperspektiv, samt undersöka aktörernas upplevelser kring språkinlärningen som sker i samverkan mellan VFL och formellt lärande i form av den schemalagda undervisningen i SFI-skolan. Studien har även lyft fram faktorer som påverkar lärandet på en praktikplats och elevernas möjlighet att inom verksamhetsförlagt lärande tillägna sig ett funktionellt språk som de behöver för att klara sig i samhället. Metod Jag använde mig av en kvalitativ metod och semistrukturerade intervjuer med två SFI-lärare och två SFI-elever som varvar studier i skolan med verksamhetsförlagt lärande på en praktikplats. Frågeställningar har behandlats med fokus på VFL kopplat till studiens teoretiska ram, centrala begrepp och forskning om informellt lärande. Resultat Studien visar att aktörerna är eniga om att verksamhetsförlagt lärande i samverkan med studier i skolan gynnar språkutvecklingen hos SFI-elever. VFL skapar såväl möjlighet till språkanvändning i form av samtal och interaktion i autentisk miljö, som möjlighet till tillägnande av ett funktionellt språk. Meningsfulla praktikuppgifter, elevens engagemang och samarbete mellan skolan och praktikplatser bl.a. avgör dock hur VFL-eleven lyckas med sin inlärning. Verksamhetsförlagt lärande och undervisning i skolan betraktas av lärare som delar av samma helhet som är starkt förknippade. Denna koppling uppfattas inte som lika stark av eleverna. Slutsatser som dras utifrån studien stöds av den utvalda teoretiska ramen. De lyfter även fram betydelsen av att alla SFI-elever bör vara medvetna om att det är viktigt att kombinera språkinlärningen i skolan med verksamhetsförlagt lärande. SFI-verksamheten bör också betona informellt lärande som sker i arbetslivet såväl som i det vardagliga livet för att eleverna inte enbart ska koppla lärandet till skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)