SUICIDPREVENTION I SKOLAN

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Självmord bland unga är en vanlig dödsorsak. Studier visar att arbetet med suicidprevention har gett goda effekter för att hindra unga människor att ta sitt liv. Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka hur skolan tänker kring och arbetar med suicidprevention. En kvalitativ studie genomfördes där skolpersonal intervjuades. Semistrukturerade intervjuer användes och resultaten från dessa analyserades tillsammans med tidigare forskning kring suicidprevention. Det humanistiska perspektivet valdes som inspirationskälla, där fokus ligger på filosofen Carl Rogers och hans tankar kring att höra samt uppmärksamt lyssnande. Vidare har nationella riktlinjer gällande suicidprevention tagits med i analysen. Utifrån insamlad data framkommer det att skolpersonalen som intervjuats i denna studie arbetar klientcentrerat med omkringliggande faktorer som stress och ångest. Resultaten belyser även hur samverkan mellan skolpersonalen och andra aktörer ser ut samt att skolpersonalen anser att det behövs en ökning av resurser i form av personal samt utbildning gällande suicidprevention.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)