Matematiken i förskolans värld. Betydelsen av pedagogernas förhållningssätt.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Satu Virtanen; [2012]

Nyckelord: förskolemiljö; vardagsmatematik; språk; läroplanen;

Sammanfattning: SammanfattningMatematik är ett mångfaseterat ämne som kan användas i de flesta vardagliga sysslor, vi använder matematik föratt klara praktiska, sociala och kulturella aspekter av vardagen. Eftersom matematiken tar allt större plats ivardagens liv är det desto viktigare att ge barnen en bra och stabil grund i ämnet. Den grunden ska starta iförskolans livslånga lärande. Syftet med arbetet är därför att undersöka hur barn lär sig matematik i förskolan.Den frågeställning som är i centrum handlar om hur pedagogernas förhållningssätt påverkar barnens intresse förmatematik i förskolan.Detta undersöktes genom att observera hur pedagogerna förhåller sig till den vardagliga matematiken och hur deanvänder den tillsammans med barnen. Studien genomfördes på en avdelning med barn i åldrarna 1-5 år. För attfördjupa observationerna kompletterades dessa med intervjuer. Materialet som kom fram genom observationernaoch intervjuerna har sedan bearbetats genom litteratur och övrig forskning inom ämnet. Mestadels har analysengjorts utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att pedagogerna ändrar sitt förhållningssätt eftersituation, innehåll och vilka barn som är inblandade i situationen. De är närvarande i barnens livsvärld och visarstor kunskap om varje enskilt barns intresseområde och hur barnen ska utmanas och stimuleras för att utvecklaen bra grund inom matematiken.Betydelsen av min studie för läraryrket skulle kunna vara att man inser betydelsen av varje pedagogsförhållningssätt och hur det påverkar varje barns lärande. Studien visar även på hur viktigt det är att varanärvarande i barnens livsvärld för att främja ett positivt livslångt lärande. Eftersom en del av mitt resultat ärpresenterat i tabellform kan detta användas för att studera den egna verksamhetens användning av den vardagligamatematiken. ii

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)