Kränkande behandling ­ En studie av likabehandlingsplaner och förebyggande metoder och arbetssätt

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Under vår verksamhetsförlagda utbildning väcktes vårt intresse för hur vi i vår kommandeprofession skulle bemöta både de verbala och fysiska kränkningar vi tyckte att elevernaofta utsatte varandra för. Enligt styrdokumenten är kravet stort på att lärare ska kunnahantera dessa situationer i både förebyggande och motverkande syfte. Vi kom då specielltatt intressera oss för den i skolorna nyinrättande likabehandlingsplanen som regleras iLagen om förbud mot diskriminering och annan kränkande behandling av barn och elever.Syftet med studien har varit att först undersöka huruvida våra VFU-skolorslikabehandlingsplaner är formulerade utifrån Skolverkets allmänna råd. Därefter har vistuderat och beskrivit ett urval av arbetsmetoder som inriktar sig på förebyggande åtgärdermot kränkande behandling. Vårt examensarbete kom alltså att fokusera på två punkter.Vi har genom litteraturstudier försökt klargöra bakgrunden till den nya lagens tillkomst,vad begreppet kränkande behandling innebär, vilka kriterier som finns förlikabehandlingsplanernas utformning och vilket utbud av förebyggande metoder som finnsatt tillgå.Vårt metodval har varit komparativa fallstudier och analys. Med intresse har vi jämfört hurlikabehandlingsplanerna korrelerar med de krav som enligt Skolverket ställs på derasinnehåll. Vi har även analyserat likheter och olikheter hos de förebyggande metoder ocharbetssätt vi beskrivit, utan att ha för avsikt att avgöra vilka som är bäst.I resultatet synliggörs skolornas svårigheter att leva upp till de krav som ställs, både ifrågaom dokumentupprättande och att aktivt och genomtänkt välja förebyggande metoder. Trotsatt likabehandlingsplanerna inte alltid är utförligt formulerade, kan förhoppningsvis kravenändå praktiskt uppfyllas av de professionella lärarna i det vardagliga arbetet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)