Sony Mobile Communications CSR initiativ GreenHeartTM, och dess influens på koldioxidutsläpp i en mobiltelefons livscykel

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Industriell produktion

Författare: Adam Nygren; Joakim Uddenfeldt; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Corporate Social Responsibility (”CSR”), även på svenska kallad företagens samhällsansvar, har under de senaste åren fått en allt mer betydelsefull roll i företag. Det är av intresse att studera hur olika företag ser på och använder sig av CSR, då CSR står för hur ett företag tar sitt ansvar jämtemot sina intressenter. Detta ansvar kan vara socialt lika väl som miljömässigt. Syftet med denna rapport var att analysera och undersöka vilken påverkan Sony Mobile Communications CSR initiativ GreenHeartTM hade på koldioxidutsläppen i en livscykel av deras produkter. Studien utfördes med hjälp av att granska Sony Ericsson 2011 Sustainability Report, GreenHeartTM Blog och en intervju med Pontus Alexandersson, Senior Manager Corporate Sustainability Office. In analysen framgick det att CSR initiativet GreenHeartTM aktivt hade reducerat koldioxidutsläppen i en livscykel, detta kunde ses tydligast i användar-och-transport fasen. Däremot kunde inte samma slutsats dras vid komponettillverkningen, där det inte var uppenbart hur eller om GreenHeartTM hade haft en påverkan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)