Barns språkutveckling - Pedagogers erfarenheter av att arbeta med en specifik språkmodell

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för pedagogik (PED)

Sammanfattning: BAKGRUND: I bakgrunden belyser vi språkets betydelse för barns utvecklingutifrån olika forskares perspektiv. I en sammanfattning av läroplanenfår vi ta del av hur pedagoger i förskolan ska gå till väga för att se tillvarje barns utveckling. Här presenteras även observationsmaterialetTidig Registrering Av Språkutveckling – TRAS.SYFTE: Syftet är att undersöka vilka erfarenheter några pedagoger har av attanvända Tidig Registrering Av Språkutveckling - TRAS i förskolansverksamhet.METOD: Vi har i vår undersökning använt oss av kvalitativ metod med intervjusom redskap. I vår undersökningsgrupp har det ingått tio pedagogerfrån förskolans verksamhet. Intervjuerna har spelats in på diktafon föratt sedan transkriberas.RESULTAT: Pedagogerna som intervjuades berättade om sina upplevelser ocherfarenheter kring att arbeta med materialet TRAS. Arbetet medTRAS har lett till att många pedagoger har fått mer kunskap kringspråkets betydelse och en mer strukturerad verksamhet. I resultatetframkommer språkets betydelse för barns fortsatta utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)