"Det pratas mycket, det är det stora forumet" : En meningskonstitutionsanalys av fyra fritidsledares svar i en intervjukontext

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Pedagogik

Sammanfattning: Utifrån hur fritidsgården diskuteras idag vill denna uppsats problematisera och diskutera fritidsgårdens verksamhet. Syftet med uppsatsen är att med en meningskonstitutionsanalys analysera och tolka fyra fritidsledares syn på sitt yrke i en intervjukontext. Denna analys syftar till att finna en kärna i denna specifika fritidsgårdsverksamhet, som nås genom ett sökande i intervjupersonernas subjekt. Huvudfrågan är: Vad är kärnan i en fritidsgårds verksamhet? Underfrågor i uppsatsen är: Hur berättar fritidsledarna om sitt arbete på en fritidsgård? Hur ser fritidsledarna på ungdomarna som besöker fritidsgården? Hur ser fritidsledarna på fritidsgården som plats? Författaren har metodologiskt utgått från de intervjuer som genomförts. Dessa intervjuer har skrivits ut och analyserats utifrån en meningskonstitutionsanalys. Resultatet av analysen visar på att fritidsledarna jobbar på två olika platser som givits namnen däruppe- och därnereverksamheten. I därnereverksamheten, som varit fokus i uppsatsen, framstår samtalet eller pratet som kärnan. Samtalen verkar utifrån analysen vara jämförbara med Jürgen Habermas teori om det kommunikativa handlandet och fritidsgården kan dessutom framställas som en livsvärldsarena. Ett nytt begreppet som givits namnet livsvärldspedagog framträder avslutningsvis. Utifrån resultatet i denna uppsats siktar författaren på att fördjupa kunskapen om vad som sker i de samtal som fritidsledare och besökare har på fritidsgården. En av aspekterna är att tydligare utreda vad begreppet livsvärldspedagog kan ha för vidare betydelser. Ungdomarnas syn på de samtal som sker på fritidsgården är också betydelsefulla.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)