Att Googla till upplysning : En analys av hur buddhismen framställs på webbsidorna NE.se, SO-rummet och Wikipedia

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Religionsvetenskap

Sammanfattning: Studier visar att allt fler elever använder internet för informationssökning till sina studier. En del webbsidor som SO-rummet och Nationalencyklopedin.se (NE.se) har som grund att vara komplement till läromedel i undervisningen, andra webbsidor som Wikipedia (svenska versionen) har som mål att endast förmedla kunskap. Ämnesplanen för religionsämnet har som krav att eleven ska lära sig om hur religion uttrycks i både teori och praktik, men också hur den efterlevs av människor i Sverige och deras hemland. Läroböckers framställning av buddhismen har fått mycket kritik för att innehållet inte uppfyller flera av ämnesplanen och läroplanens krav. När elever vänder sig till internet för information om buddhismen är det viktig att undersöka de mest besökta webbsidornas framställning av buddhismen.I detta uppsats har tre populära webbsidor, NE.se, SO-rummet och Wikipedia undersökts för hur buddhismen framställs och hur väl framställningen uppfyller ämnesplanens krav på förståelse av religionsutövandet. Resultatet visar på att samtliga webbsidor simplifiera buddhismen olika begrepp och framställer religionen som en homogen tro. Endast Wikipedia uppnår delvis delar av ämnesplanens kunskapskrav, men är i övrigt ofullständigt i framställningen av buddhismen liksom SO-rummet och NE.se.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)