Analys av tekniska möjligheter för tredjepartsaktörer att integrera med banker

Detta är en M1-uppsats från KTH/Hälsoinformatik och logistik

Sammanfattning: Bankers internetverksamhet har öppnat nya möjligheter för tredjepartsaktörer inomfintechbranschen som nu kan skapa innovativa ekonomi- och betalningslösningar genom attdirekt interagera med bankkonton. Ett problem för fintechbolagen är att det inte finns någontydlig information om vilka tekniker de kan använda sig av för att integrera med bankernastjänster samt vilken teknik som är mest fördelaktig för deras verksamhet och ändamål.I det här arbetet har de fyra svenska storbankerna Nordea, Handelsbanken, SEB ochSwedbank undersökts, i syfte att identifiera vilka integrationsmöjligheter tredjepartsaktörerhar. I undersökningen fastställdes att fintechbolag kommer kunna eller kan använda sig avnågon av de tre teknikerna SFTP, REST eller webbautomatisering. En testmiljö för de treteknikerna utvecklades för att simulera verkliga användningsfall för fintechbolag. Processor-,RAM- och nätverksanvändning samt total operationstid mättes för de tre teknikerna. För attskicka information var REST den effektivaste tekniken vid mindre datavolymer medan SFTPvar effektivast vid större datavolymer. REST var effektivast för att hämta information,oavsett datavolym. Webbautomatisering var minst effektivt i jämförelse med de andra tvåteknikerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)