Oj, vad snabbt du pratar! : En kvantitativ studie av hur andraspråksinlärares taltempo påverkas av förstaspråkstalares val av språkvariant
Sammanfattning: Uppsatsen som följer är en kvantitativ undersökning där andraspråksinlärares taltempo studerades. Forskningen avsåg undersöka hur en inlärares taltempo förändrades i interaktion med olika förstaspråkstalare av svenska som använde två olika språkliga varianter, barnriktat och vuxenriktat språk. För att besvara undersökningens frågeställningar deltog fyra andraspråksinlärare i två intervjuer vardera. Förstaspråkstalarna turades om att hålla intervjuerna och talade barnriktat i den ena intervjun och vuxenriktat i den andra. Intervjuerna spelades in och transkriberades för analys av resultat. Utifrån ett individuellt perspektiv kunde ett förändrat taltempo identifieras hos några av deltagarna i enlighet med de hypoteser som formulerats. Utifrån ett grupperspektiv kunde däremot inte ett förändrat taltempo identifieras. Dock visade resultat i enlighet med en av undersökningens hypoteser att gruppen samt enskilda deltagare använde ett språk med högre komplexitet vid barnriktat språk än vid vuxenriktat. Undersökningens resultat är betydelsefulla i utveckling av pedagogiska strategier för andraspråksinlärning med fokus på språkproduktion.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)