Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever – en systematisk litteraturstudie.

Detta är en Magister-uppsats från

Författare: Nadja Feili; Moa Petersen; [2019-11-25]

Nyckelord: skolsköterska; skolelever; psykisk ohälsa; erfarenheter;

Sammanfattning: Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn ökar för varje år och uppskattas år 2030 vara det största folkhälsoproblemet i världen. Det finns svagheter och brister i skolväsendet där skolan i sin helhet bedöms fungera sämre idag. Elevhälsan ansvarar för att känna igen och utreda orsaker till psykisk ohälsa för att öka möjligheten för elever att klara av utbildningens mål. Skolsköterskan är en del av elevhälsoteamet och har möjlighet att uppmärksamma psykisk ohälsa i sitt arbete. Då psykiska besvär kan uttrycka sig på olika sätt är det av stor vikt att hen har en bred förståelse av situationen och elevers upplevelser. Syfte: Sammanställa forskning som belyser skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever. Metod: Systematisk litteraturstudie med mixad metod där data analyserats med kvalitativ analysteknik. Resultat: Psykisk ohälsa upplevs mer förekommande bland skolelever i utsatta områden och med sämre familjeförhållanden. En icke ultimat skolmiljö och mobbning var två orsaker till de ökade psykiska symtomen. Bland skolflickor var det vanligare med kroppsmissnöje, låg självkänsla, ångest och depression medan drog- och sömnproblematik, självmordstankar och koncentrationssvårigheter var mer förekommande bland skolpojkar. Ökad stress var en gemensam faktor hos båda könen. Psykisk ohälsa tog upp en stor del av arbetstiden och skolsköterskorna önskade mer tid för detta. Metoder som tillämpades var bland annat motiverande samtal, hälsosamtal och lugnande metoder. Det råder brist på kunskap om ämnet och skolsköterskorna önskade mer utbildning och bättre arbetsverktyg. Interna och externa samarbeten ansågs vara viktiga i arbetet och därför fanns en önskan om ett bättre samarbete. Dessa brister resulterade ofta i känslor såsom oro och frustration. Slutsats: Psykisk ohälsa är vanligt förekommande hos skolelever. Det behövs mer utbildning, bättre verktyg och samverkan för att motverka skolsköterskors upplevelser av oro och frustration och framför allt motverka den psykiska ohälsan hos skolelever.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)