Det måste få vara lite klurigt, fröken! En fallstudie där en lärare möter elever i årskurs 5, som tidigt nått målen i matematik.

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med vår undersökning är att få inblick i hur en lärare ger utvecklingsstöd till elever somtidigt nått målen i matematik.Många lärare säger att det är resurser som saknas för att ha möjlighet att utmana elever somtidigt har nått målen i matematik (Pettersson, 008). Resurserna används istället för att hjälpade elever som inte beräknas nå målen. Vi anser att det är självklart att det skall läggas resurserpå dessa elever men skolan måste även ta ansvar för att elever som redan har nått målen skallfå stöd i sin fortsatta kunskapsutveckling. Enligt Läroplanen för det obligatoriskaskolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94) skall undervisningen anpassas tillvarje individs behov och förutsättningar (Utbildningsdepartementet, 006). Det finns en riskatt elever som tidigt nått målen inte utvecklar en god studieteknik om de inte får ta sig anmeningsfulla och utmanande uppgifter i skolan (Engström, 005).Vi gav en lärare möjlighet att undervisa en mindre grupp elever som tidigt nått målen imatematik. Vårt intresse av det specifika fallet ligger till grund för vårt val av att arbeta meden fallstudie som forskningsstrategi (Stake, 000). Fallstudien sträcker sig över entreveckorsperiod där vi genom observationer, intervjuer och lärarens skriftliga reflektioner tardel av hennes arbete. Dessa forskningsinstrument trianguleras för att belysa vårtforskningsområde ur olika perspektiv.Vårt resultat tyder på att när en lärare ger utvecklingsstöd till elever genom att låta dem fåmöjlighet att arbeta i grupper där alla befinner sig på ungefär samma kunskapsnivå kan deberika varandras lärande. Dessutom kunde vi se att elevernas engagemang och arbetsglädjeökade då de fick uppgifter som var anpassade till deras kunskapsnivå.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)