Ett teknikdidaktiskt arbetsmaterial : Framtaget för förskolan

Detta är en M1-uppsats från Högskolan i Gävle/Didaktik

Sammanfattning: Vårt examensarbete har bestått i att utforma ett teknikdidaktiskt arbetsmaterial för användning inom förskolans verksamhet. Arbetsmaterialet består av uppdragskort med aktiviteter för barnen att utföra. Uppdragskorten innehåller utöver aktiviteterna också kopplingar till läroplanen för förskolan (Skolverket, 2016) och aktuell forskning knutet till det aktuella ämnet teknik. För att fånga barnens intresse och göra uppdragen meningsfulla ingår en tygdocka i materialet. Tanken är att det är denna tygdocka som ger barnen uppdragen att utföra. Utgångspunkten var att utforma ett verktyg för all personal att använda i verksamheten för att undervisning i ämnet teknik inte ska kännas för stort och avskräckande. I denna text presenteras materialet där uppdragskort utgör huvuddelen, arbetsprocessen, den teori som ligger bakom samt hur materialet har fungerat att använda i verksamheten. Arbetsmaterialet är tänkt att fungera som ett verktyg för pedagoger i förskolan att använda i teknikundervisningen. I bilagan finns uppdragskorten presenterade samt det inspirationsblad som följer med materialet som en introduktion till pedagogen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)